Everest - Kritika

Érdekes dolog a szenvedély. Azok az emberek, akik valamilyen tevékenység, legyen az extrém sport, szerencsejáték vagy bármilyen más cselekvés rabjává válnak, képesek mindent félredobva hódolni a szenvedélyüknek. Ez a szenvedély tölti be az életükben az első helyet. Minden, más még akár a család is a második helyre kerül. Sok esetben érthetetlen, hogy milyen okból hódolnak ezek az emberek a választott szenvedélyüknek. 
Különösen igaz ez az extrém sportok vagy tevékenységek esetében. Vajon mi hajtja ezeket az embereket, hogy az életüket tegyék kockára, nem törődve azzal, hogy családjuk, szeretteik vannak. Erről is akart volna szólni a héten a mozikba került Everest című film.
A film valós eseményeken alapul. 1996-ban két expedíció kísérelte meg meghódítani a Mount Everestet, azonban az időjárás következtében tragédia következett be. 
A főszereplő Rob Hall (Jason Clarke), tapasztalt hegymászó, egy az Everestre túrákat szervező cégnél dolgozik. A film kezdetén éppen egy újabb túrára készül egy csoporttal, hátrahagyva állapotos barátnőjét, Jant. A film legnagyobb problémája a forgatókönyv. A hegymászó expedícióban részt vevő emberekről semmit sem tudunk meg, a párbeszédek sokszor klisések és buták. 
Továbbá sokat elmond a minőségükről, hogy a film legerősebb jeleneteiben egy szó sem hangzik el. Mivel a karakterekről a nevükön kívül szinte semmit sem tudunk meg, így elég nehéz együtt érezni velük vagy izgulni értük. A színészek jó munkát végeznek, de ennyire egyszerű és egydimenziós karaktereket olyan színészeknek eljátszani, mint Josh Brolin, Jake Gyllenhaal vagy Kiera Knightly, rutinfeladat. 
A forgatókönyv további gyengeségét mutatja, hogy amikor felmerül a miért kérdése, hogy miért is csinálják ezek az emberek ezt az egészet, nem tudnak értelmes válasszal előállni. Csak banalitások hangzanak el. Ez azért is nagy gond, mert ez lenne a történet legérdekesebb része, az írók mégsem tudnak kezdeni vele semmit. Mindezen negatívumok ellenére mégis korrekt film az Everest, mert képes érzékeltetni a hegymászás nehézségeit. Különösen a játékidő utolsó harmadában. Képes elhitetni a nézővel, hogy minden lépés, minden lélegzetvétel emberfeletti erőt igényel. Ekkor tehetjük fel a kérdést, hogy megéri-e mindez?
Azonban a választ magunknak kell megtalálnunk. Az események hitelességében nagy szerepe van az operatőrnek, Salvatore Totinonak. Munkája nagyon szép és nagyban hozzájárul a hegymászás nehézségeinek átéléséhez. Dario Marianelli filmzenéje teljesen jellegtelen. Szinte semmit nem ad hozzá a jelenetekhez. A magyar szinkron korrekt.
Minden felsorolt negatívuma ellenére egyszeri megnézésre ajánlott az Everest, hiteles színészi játék és erőteljes, hiteles ábrázolásmód jellemzi.

EPIC-O-METER:
Everest (2015)


Írta: Szamotni Péter
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése